dijous, 24 de desembre del 2015

Exposició “Xavier Gosé. Il·lustrador de la modernitat”

Xavier Gosé. Agraïment. 1912. Llapis, grafit i tremp sobre paper, 40 x 28 cm
Donació de Teresa i Josep Borràs i Gosé, 1987, Museu d'Art Jaume Morera (Lleida)


No enganyaré ningú: fa quatre dies vaig veure, a través de les xarxes socials, que el MNAC llençava una promoció per aquestes festes de Nadal consistent en el regal d’una bossa de roba (preciosa, per cert) pel fet d’unir-se als Amics del Museu Nacional d’Art de Catalunya. Vaig informar-me i ho vaig trobar molt interessant. Tant, que aquest matí he pujat a Montjuïc. Quina millor excusa que aquesta? Es necessiten més motius? No, però jo en tenia un altre: l’exposició de Xavier Gosé.


La bossa súper xula que regalen per fer-te dels Amics del Museu Nacional d'Art de Catalunya


Mai abans havia sentit a parlar d’aquest il·lustrador (potser m’hauria de fer vergonya aquesta ignorància... però què hi farem, sóc així: una ignorant. Amb moltes ganes d’aprendre i de descobrir coses, però una ignorant). Ara bé, des del mateix moment que vaig veure el cartell que anunciava l’exposició, vaig saber que m’encantaria, que havia d’anar-la a veure sí o sí. I és que Xavier Gosé va retratar dos móns que m’apassionen: la Barcelona modernista i la belle époque parisenca.

Xavier Gosé. Le Manteau bleu. 1912. Llapis conté guaix i fixador sobre cartolina. 43,3 x 39,3 cm.
Museu d'Art Jaume Morera (Lleida)


A l’exposició s’hi troben ocioses burgeses i atractius dandis, però també algunes escenes dels baixos fons, de suburbis i de decadència. I també gitanes, i flamenques. Moltes il·lustracions per a revistes satíriques i moltíssims maniquins de modes. En definitiva: s’hi troba representat el món de l’època d’una manera que podríem qualificar d’àmplia.

Xavier Gosé. Elegants. Cap a 1909. Carbó, tinta, aquarel·la i guaix sobre paper. 30 x 22 cm.
Col·lecció particular

Xavier Gosé. Tristeza de suburvio. 1900. Llapis conté i carbonet sobre cartolina. 73 x 53 cm.
Museu d'Art Jaume Morera (Lleida)


He sortit de l’exposició contenta d’haver descobert aquest artista. Fins i tot, jo que no sóc de comprar gairebé mai els catàlegs de les exposicions que vaig a veure (per una raó econòmica, però també pràctica... i és que acostumen a ser d’unes dimensions considerables), he passat per la botiga decidida a endur-me a casa aquest il·lustrador que he decidit que, a partir d’avui, passarà a ser per a mi un dels meus artistes “de capçalera”.

Xavier Gosé. Davant el mirall. Cap a 1913. Llapis conté i guaix sobre cartolina. 31 x 26 cm.
Museu d'Art Jaume Morera (Lleida)


Teniu temps fins al 20 de març de 2016 per veure aquesta expo.

Més informació sobre Xavier Gosé i l’exposició:   



Per si voleu més informació dels Amics del MNAC:





Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada